Friday, April 7, 2017

Itinerari: Into the land of Kimchi..and seaweed. (Part 2)

Assalamualaikum.

hari ni rajin sikit nak sambung posting..
Baca part 1 sini

tapi aku nak citer rate kat sana lebih kurang 1000won = rm 4.
1000 won kat sana boleh beli air mineral 500ml. so korang leh faham kat situ betapa duit kita jatuh waktu aku pergi ni.

alright, ready dah?

okay sebelum tu aku nak bagitahu dalam itinerary yang diorang provide untuk first day hari kitorang landed di Korea ni jadualnya :

1. transfer tu chuncheon.
2. Nami Island with ferry ride (winter sonata shooting place)
3. transfer to Mount Sorak National Park/ Shinheungsa temple)
4. Check in at Mt. Sorak

L: Halal Spicy Stir Fried Chickern @Namiok
D: Grilled Fish @Teotgol

Masa mula mula kitorang sampai tu,   Zahraa bagitahu dah, kita singgah toilet untuk buang air kecik je, salin baju nanti nanti, tapi ramai orang tak dapat mesej tu kot, dorang salin baju semua, jadi lambat la sikit kat situ padahal banyak benda lagi nak setel.

Masa kat bahagian imigresyen tu, Damia nangis kuat sangat. Dia dari naik flight lagi nangis tak berenti, tak pernah pernah sebelum ni, tapi mungkin dia penat sangat, perjalanan jauh sangat dia dari johor ke puchong, pastu puchong gi klia2 . tu cranky tu..

Sebab Damia nangis, kakak, and abang ipar aku, sekali Damia la dapat fast lane (eh best pulak), so dorang setel awal. boleh siap salin baju, pampers Damia lagi. kira laju la, memang laju pun, aku beratur ada dekat setengah jam kot. Ramai sangat orang,

Lepas dah setel kat bahagian Imigresyen tu, amek luggage semua and proceed keluar untuk salin baju semua. kejap je, Rushing sangat. pastu terus gerak keluar airport, masa tu, bas kitorang dah ada, ada yang tolong angkut angkut barang, pompuan dan laki korea. aku macam blur sangat waktu tu, bagi beg pastu terus naik atas.

Masa naik tu, abang ipar aku naik dulu, dia pilih seat belakang sekali, kira kalau naik bas, bahagian belakang la paling aku anti, takot nak muntah, terlompat lompat segala. hahah. tapi sebab abang ipar aku dah pilih situ, aku and kakak aku amek seat depan sikit dari dorang.

Dalam bas, Zahraa perkenalkan yang pompuan korea tu akan jadi tour guide kitorang sepanjang perjalanan, dan akan naik bas yang dipandu pakcik tu selama 5 hari 4 malam kat korea ni. hehe. dalam tu dia ajar la sikit sikit bahasa Korea.

so, perjalanan kitorang mula untuk ke Nami, akan lalu highway, aku perati kat highway Korea ni...banyak sangat tunnel. lebih 10x aku rasa lalu tunnel. Penjelasan tour guide dia sebab korea ni, banyak bukit.  #history

Lama gak perjalanan, dalam sejam lebih gak, so rehat la dalam bas tu, bas selesa wei, ngan cuaca sejuk sejuk, memang best. hehe. Duk belakang pon tak rasa terlompat.

Sampai kat jeti nak pi pulau nami tu, naik ferry. 5 minit je perjalanan, sebab pulau Nami ni dia kat sungai Han tu. jarak tak jauh pun dari land. tapi mencabar kat fery, sebab sejuk and berangin, baju lak nipis. anak sedara aku la paling bravo. Tahan sejuk. If korang tak tahan sejuk, ferry tu ada bahagian dalam, masuk je dalam tu terus rasa macam dunia berbeza weh, sebab nyaman sangat, ada pemanas dia. haha. So if korang macam taknak lepak luar, boleh lepak dalam.

Sampai kat Nami, Lee zjhi tu gtaw spend waktu kejap je, dalam sejam kot. So kitorang pon bergambar la acah acah winter sonata(citer korea dulu dulu).

makan pau dia harga 1000 won (rm4) halal, zahraa kata halal.

Kat Nami Island, banyak statue seksi seksi jenis mak anak bagi susu gitu. aku pun tak paham maksud dia.

Setel tu kita gerak la balik, tak solat sini pun sebab masa tak mengizinkan.

Dalam bas Lee zjhi tu gtaw, kalau boleh waktu lunch nanti sekali solat terus sebab kita tak sempat waktu nak gi Sorak Mountain, last cabel car jam 5. perjalanan take time dalam 2 jam ke 3 jam gitu katanya. So dia tanya kita boleh tak spend 40min je untuk makan and pray, if tak besok kena buat aktiviti tu, and if buat besok. waktu jadual lain akan singkat jugak. So kitorang setuju untuk cuba makan dan solat dalam masa 40 min je.

Sampai kat restoran tu, bbq halal restaurant, aku and ramai gak la perempuan perempuan lain gi solat dulu. lepas siap solat terus aku gi makan.. makanan tu kita goreng sendiri, nasi, ayam, sayur.. ada side dish kimchi, salad.. Alhamdulillah, semua orang pun on time. tepat 40min kita gerak. tapi Ms Lee gtw gak, takut tak sempat, bawak laju bas takut bahaya so kitorang doa je dalam hati mintak mintak sempat.

So, alhamdulillah, kitorang sampai before pukul 5. betul betul on time untuk last cable car naik atas mountain.

Enjoy kot kat situ, sebab sekarang masih peralihan musim, sempat la merasa main salji kat sana. Ehehe.

Lepas tu kitorang turun untuk melawat temple, tapi aku tak pergi, macam jauh je nak gi belah temple tu so kitorang bergambar kat bridge yang takde orang lalu. hehe

Masa tu sejuk sangat, sebab kawasan berbukit, ngan ais tak cair lagi. sejuk sangat...

dah setel semua tu, naik bas semula untuk gi dinner pulak, makan ikan sardin hehehe.

mackerel dia lain ngan kita makan kat sini, sardin kita biasa makan dalam tin tu kan. aku la. Tapi kat sini diorang goreng, segar ikan tu. rupa dia macam ikan bakar, tapi sebenarnya dia goreng. Kalau nak bagi perumpamaan, dia macam ala ala ikan rebus korang tak abis makan semalam, hari ni goreng, aa macam tu. tapi best wei kat tempat makan tu, ikan besar, side dishes semua boleh tambah tak charge pun. sedap pulak tuuu. rindu pulak. hehe

dah setel dinner, kita gerak balik untuk check in malam tu, kat ipark condo.

kat condo tu, bilik besar, ada tandas water heater, aircond dia pulak balut ngan kain, haha, if nak angin bukak je pintu koridor. Sejuk sangat pulak if bukak, tak bukak macam dalam heater je bilik. haha. tapi bilik tu cukup lengkap la, ada peti, ada tv, ada barang barang dapur semua cukup lengkap.

Jadi trip hari ni, setel kat sini, nanti if ada masa aku sambung lagi. next trip to EVERLAND yeaaay!

#wiyatravel #wiya #malaysia #korea #kimchi #seaweed #namiIsland #MountSorak #sorak #mountain