Friday, December 30, 2011

Pandangan kita-kita.[akulah] [2]

kadang-kadang kita cepat sangat buat conclusion sendiri..

tak fikir panjang..  kita dah tambah satu dosa  untuk diri ..tak cukup banyak lagi ke?

[1]

A: bla bla bla..[sedang bercerita/bertanya]
B: [senyap..tak layan..]
A: ish budak ni.. marah kat aku ? [sambil bising-bising.] C, tengok la B ni.. dia marah kat aku, merajuk, kenapa dia berubah er sekarang?
B: [baru sedar ada orang cakap pasal dia..] mengata er..?
A: tak delah
B: aik.. [fikir si A marah dia..]


maka senyap dua-dua..bergaduh lah..


mungkin.. Si B tak layan sebab dia pikir mende lain masa tu.. mungkin dia ada masalah.. kadang-kadang, kita cepat sangat wat konklusi sendiri.. pentingkan diri..itu kita..Si B,, sepatutnya minta maaf la jugak.. sebab salah dia/walaupun tak sedar terbuat salah..


[2]

kite janji ngan kawan kita...nak jumpa sekian2..
tapi kawan kita tak sampai2..atau lambat sampai...
apa yang terjadi, ? ramai antara kita yang menyumpah2,,paling kurang bersungut..[betul ke perkataan tu?]
tapi bila kita taw yang sebenarnya ada sesuatu yang terjadi yang buat kawan kita tu tak dapat penuhi janji dia...kita rasa bersalah sangat.. ada kita mintak maaf? tak ramai jugak yang buat macam tu...


[3]
ada satu masa, kita ingat kita dah betul, tiba-tiba, orang buat tak ikut apa yang kita rasa betul, kita rasa marah, kita rasa bengang..

perkara yang sama terjadi.. orang tu pun ingat dia dah betul..jadi bila kita buat lain, dia marah, dia pun rasa bengang.


masa ni, cuba duduk semeja. berbincang, masa ni..hilangkan sikap ego. sebab sekarang kita cuba nak cari penyelesaian.. kita berdua ada rationalnya mengapa kita berdua buat macam tu..
mungkin benar kita betul.. tapi mungkin cara kita salah...mungkin sebaliknya.. :)


dapat tak?

cuba fahami orang lain,respect.  jangan selfish sangat, sebab otak kita lain-lain. cuba hormat pandangan orang. kalau tak setuju pun, jangan la bengang2...bawak merata2 pasal tu..orang yang tak taw pun tiba-tiba terlibat sama... bincang la elok2 dengan empunya diri....insyaAllah, dapat penyelesaiannya..kalau pun tak dapat, sekurang-kurangnya, kita tahu rational nya.

[4]

kawan kita ada terbuat silap, kita tak tegur sebab... kita anggap dia dah tahu, dia dah besar, dah hidup berbelas tahun kat dunia ni..kita pikir, takkan dia tak tahu lagi.. takkan kita nak tegur mende macam tu, pikir sendiri lah..

tapi mungkin benar dia tak taw..or..lupa?


dia terus buat sebab dia tak tahu yang benda tu salah... yang hinanya kita..sebab hakikatnya kita tahu..tapi kita tak ingatkan..






...
kita taw, tak semestinya kita betul..
kita betul, tak semestinya kita taw..

positif.kan lagi baik..[untuk certain perkara..]






p/s : lessonplanlessonplanlessonplanlessonplanlessonplanlessonplanlessonplanlessonplanlessonplan.you.make.me.crazy.




4 melangkah:

aku HIV positif said...

perkongsian yg sgt2 menarik.
simple tapi penuh makna.
selalu terpegun dgn pendekatan yg digunakan.
jazakallah khier...

Captain Hero said...

time kasih brother AHP.. selamat tahun baru..:)

Satria Angkasa said...

cool & simple..and have its points...
and it's worth to read...great writing..

Captain Hero said...

S.A : TQ, bila nak update karya teragung?