Friday, November 2, 2012

Barangkali, itu mungkin..sedang terjadi..


Barangkali, masih ramai antara kita berperang, perangnya dengan diri sendiri, mencari mana yang hak, mana yang batil, barangkali..masih buntu memikiri. hendak minggir tidak mungkin, sudak berpijak takkan sekali undur... maka, mari kita kembali pada asal. bukankah lebih mudah begini, mencari solusi dengan kembali melihat pada fitrah diri. saat penciptaan, tujuan asal kehidupan ini harus dicari bukan sekadar menerajui lembah-lembah kehidupan tanpa usul menunggu matinya diri . dan barangkali, kita sudah tahu, maka jangan gundah jangan gelisah, ramai yang begini, kita sedar dan kita tahu, mungkin kadangkala kita terlupa.. tapi hakikat itu sangat pahit, kadang terasa seperti baik seperti dulu, hidup kosong, jiwa kosong, otak pun kosong, ramai yang begini, bukan seorang, malahan beratus, bahkan, mungkin beribu..tapi bukankah kita telah bagaikan diberi satu kehidupan yang baru, maka jangan dipersiakan, sungguh tak mudah hendak melawan, carilah sahabat yang boleh membantu, kerana kita tak boleh sendiri.. kita sedar hakikat diri, dicipta naik dan turunnya iman, kita lemah, sungguh lemah, tak dapat dinafi lagi.. jangan sekali mendekat dengan kegelapan lampau jika masih tidak dapat beza yang benar dan yang batil, yang harus dan yang ingin.. lari menjauh, walau itu bukan cara yang benar namun kadang2 harus dilakukan kerana kita tak kuat melawan kata dalam jiwa yang sarat mengheret. mungkin kita akan kembali begini, mungkin kita lihat ada antara kita kembali 'gelap' namun bukan hak kita hendak mengadili. dakwah itu maksudnya mengajak. maka ajaklah teman agar dia tak terus leka dalam gelap diri.. iman itukan naik dan turun, dan peringatan itu sangat penting.. iman dalam jiwa boleh naik dan turun, namun hati yang gelap tak bercahaya bisa turun tak kan pernah naik lagi, maka sanggupkah engkau melihat teman jadi begitu.? nanti kelak disoal dalam kubur, mengapa hanya mengajak pada yang memang bersinar, yang gelap yang kelam juga memerlukan sinar agar jiwa tak terus tenggelam dalam dosa dan noda.

dan, syurga neraka itu semua atas rahmat tuhan.
semoga kita semua tergolong dalam kalangan yang menerima rahmat itu.

Thursday, November 1, 2012

We are what we read?

We are what we read..
thats what they said..

This semester break, i spend most of the times reading articles about mental diseases, like psychos. serial killers and something like that,

and tell you what, i can spend like hours reading those and not getting bored of it.[not knowing whether its right or wrong lol]

reading those books make me think that all the people in this whole world have something 'crazy' about them in some point of life, now i dont want to talk much, just simple question,
do i look psychotic enough for you?







Tuesday, October 30, 2012

teka teki teka tekuk.


masa tu azan maghrib.

Kakak : ale, nak teka teki ni, ... Hai apa yang orang selalu buat tak kisah?
Adik   : em, hairan?
kakak : salah!
Adik   : hi, pekaba
Kakak : salah jugak, yang tu orang biasa balas balik.
Adik   : pastu apa??
Kakak  : jap lagi jawapan keluar.
Adik  : apa mende pulak..
Kakak : tunggu laa..

azan maghrib kat tv...
hayya ala solahh..

Adik : haiiyaaa alla solahh [azan sekali  ikut tv]
Kakak : haaa, tu jawapan dia, hehehe, sekarang nak kisah ke, wat tak kisah? jum semayang..

Adik : hha..


jumpa teka teki ni dekat twitter...tolongla amek iktibar.

Wednesday, October 24, 2012

muehehe..


yesterday, i was sure that today is wednesday, it started from a message that i received [yesterday] saying that tomorrow[ today] is thursday. i argue for one moment, and then i look at my clock [yesterday], it said, its wednesday, so, im pretty sure i was wrong about the date, its gonna be thursday today. .. so, for the whole day, until this 7pm, i heard my father asks my sister about will she go to school or not tomorrow, i heard she said, she got one day off.[and im thinking , ofcourse its friday tomorrow,] but i didnt tell my father,, furthermore for some reason, [eidul-adha specifically] my brother also will have one day off, two including this sunday, so today, like always during thursday, he will wash his shoes. so, i continue my thought thinking that today is definitely thursday. then. i read about people saying , do fast tomorrow for tomorrow is arafah day. i thought its today[which i thought already thursday], i know its gonna fall on thursday-but for some reason i cannot participate in it. ok.  So, i was curious, and i look at the calendar, [but of course, i was looking at the wrong date] so i ask my brother, what day is today, he said " dont you remember, im watching supernatural, and supernatural has to be on tuesday, so todays gonna be wednesday" i argue with him a little bit, then i ask my father , he said " its wednesday" so, im thinking, i thought i read the calendar right last night..
I believe my eyes, im pretty sure i saw it written as "wed" yesterday....  but then,
come to think of it,
the message i received was around 1pm, so, 1pm already new day.man,, ive been fooled by my own eyes and thought.. of course. stupid enough.

Thursday, October 18, 2012

Tulisan

kita menulis,
kerana kadang-kadang mulut kita berat untuk mengeluarkan.
padahal katanya.. komunikasi yang paling berkesan bila kita 'bercakap'.
tapi kita tak mampu. maka kita menulis, semoga dia membaca tulisan-tulisan kita..
kadang-kadang tidak harap ada yang membaca,
sekadar menulis untuk hilangkan rasa gelisah di hati.
katanya, simpan lama-lama, jiwa merana, maka menulis sebab tidak mahu meletus kemudian hari.
kita menulis kerana kita tahu, kata nabi kena sampaikan walau sepatah apa yang kita tahu,
kita tak mahu kelak disoal mengapa tidak menyebar, kita mengelak, kita menganggap cukup, sekadar menulis, mungkin ada yang membaca walau seorang maka hukumnya, lepas..
tapi kita tahu juga yang dakwah paling baik melalui komunikasi.. berbicara secara lisan, tapi kita teruskan, sebab apa? sebab kita tak mampu nak bercakap macam mereka, kita tak pandai nak yakinkan mereka dengan kata-kata, kita tergagap-gapap..kita lemah..kita lemah..
kita menulis kerana seakannya hak bersuara kita kian terpenjara..
di'pagari besi' yang makin hari makin membesar,
kita tak yakin diri.
kita serba salah.
kita banyak berfikir yang tidak perlu akhirnya banyak tidak terjadi.
maka kita menulis,
untuk berkongsi rasa.
semoga seisi alam memahami
walau realitinya tutur kata tidak akan pernah sama dengan bait-bait tulisan.
kadang memundur,
kadang meminggir,
yang kita cari persefahaman..
agak mereka mengerti kata yang ingin disampai..



#ini aku, masalah aku. maka..tukar kata ganti diri pertama yang jamak itu pada kata ganti diri pertama yang tunggal. 

Wednesday, October 17, 2012

helaian terakhir diari hidup seorang student teacher.

so,
im done.
and this is going to be the last part.
i will start by introducing my school.

the school's name is Sekolah kebangsaan seberang takir,
like the name,
it is located at seberang takir,
near the sea.
from the second level of the school's building,
i could see the beauty of the blue sea.
just looking at it while waiting for the van to arrive make me feels very soothing and comfortable, but then i just realized the view, well not from the first few weeks.
and let me tell you,
never once i put my step on the sand of the seberang takir's beach, never.




to make it clear,
i didnt choose the school.
the faculty did.
and wonder if, we did the  search for the school.
i dont think i will choose school from terengganu.
:)
no offense,  just that, it is easier to work from our own state. :)


...
as i had wrote before,
in the last semester,
we have a subject called micro teaching,
a scary subject,
like the name,
the teaching was a micro only,
kind like a practice before we really need to teach the real kids.
i still remember,
during the workshop,
we do have one final micro teaching,
being observed by different lecturer, not the same as the subject microteaching,
i remember her comment when we finish the 10 minutes -teaching.

"a very perfect class'

well,
i didnt get it.

not until i had my real teaching.

my first week.
i didnt teach.
we had our PBS -
we need to  create report about the school.

i didnt talk much with the kids.
no joke,
no smile

im trying to create some student and teacher boundaries with them.

....
first day im teaching my class.
it is 5M.
very passive class they said.
and of course,
the girls are all passive.
but the boys.
nope,
they are not that passive,
very active id say.
there are not many pupils in the class.
total of 23, but never once i meet all the 23,
most only 15-18 person in the class.

the first observation was from 31A class.
the first class. not that advance,
there are only 2 class for standard 3.
so, intermediate is the word.

and the last observation was from class 5M.

geez,
i dont want to write about all the observation.
let just say..
im pretty much mess up.
HEHE.

there's not much to be written about ,
actually..there are a lot.problem is i dont know how to deliver it correctly.
so ..pass..pass.

in this post.
im going to share a little bit about the social interaction between me and the school's staffs-
and me and my block-mates' friends.
[THIS IS MY ONLY SUBJECT,SO BE IT]

so firstly,
when i first enter the teachers' room,[ and this was after the first meeting with the dear headmaster and the 'penolong kanan'- both were awesome!] the teachers' sat in the circle,
we were the newcomers,
so we went there and 'salam' with them,
but what funny was, they were busy talking about 'emas' the gold.
and we really dont know what to interrupt. not our field i guess.
one of the teacher there assist us in finding the place to sit,
and each of us, got the table,
very nice.
large.
and so comfortable,
my table,
WIDE SPACE.
it was located very much near the back door,
not many enter the room from the back door,
unless they just came back from toilet or the person's table also at the back.
so,
most of the times,
im free to do anything.
..

I like the environment,
before when im the student,
i think my teacher are all serious,
very strict,
but when im their colleagues,
i could see, that they are all the same,
very much the same as us...
of course,
strict with the students, but not with us the teachers.
at first, i dont know how to really communicate with them,
but as time goes by,
there were jokes everywhere, most of the times,
they make me laugh real hard.
geez,
like, "macam ni rupenye cikgu.." haha...

and of course,
sometimes,
there were hard times too..
especially..
looking at..who's at the canteen now.
and..lets not talk about that.HAHA.

overall, there were lots of experienced that ive got when im a teacher trainee there.
one of the funniest is as the conductor for the aerobic.
hehe.
the teslian,
at the most part.
they really are funny.
we went for the practices..
with the help of Wawa, Ain, And mira.
what funny was.
none of the practices were actually used by us during the real day..because, the teacher want to follow the whole video..aiyaaa.
..
my minor,
im teaching pendidikan seni visual.
i am not so 'seni' person.
so,
im feel pity towards my students,
im trying my best.
but here a tips for you guys > please please make a model first, an example of what is the final result. they keep asking for that.

..
ive also have experience working like a robot when im the teacher trainee,
the teacher there,
ask us to stamp the textbooks.
and it were a lot.
not much of the problem.
we really2 like the robot that times.
doing same thing all over again.
i cant imagine how people work in factory actually.
did they enjoy the work?

..
during my 1 weeks or was it 2 weeks before my practicum end..
one teacher asks us..
to help her with her pop-up.
pop-up is a craft.

and somehow somewhat,
that thing seems so interesting.
but really,
ive no much motivation and not much time..plus, internet connection wasn't good too..
only after i end my practicum i send her the pop-ups.
she said she dont mind.
i dont know.
i hope so.
..

my relationship with the staffs there.
just a " so-so "
some are good.
some are..
i dont even know their name.
but one things.. all of them are nice. :)


my students.
they are the diamond.
they are the love of my life.
i dont know how to describe it.
some of them really get into my nerves.
the wound already gone...
but, regret is there.
like a scar.
it wont go away just like that..
you would always remember those things that you've done to them.
the things that.. a teacher really shouldnt do.


...
my relationship with the blockmates-
as always,
saya suka melepak.
but
jarang sangat ke aras 3.
mungkin sebab tak ramai tesl kat situ.

baik2 sahaja i guess but that with tesl.
saya tak tahu nama budak2 course lain,
kenapa.
balik emmerap dalam bilik je.
kalau jalan pun setakat setengah row then patah balik,sebab dah tak kenal sapa2..
eh.tak baik.tk baik.jgn ikut.
...
em, saya cuba nak berbaik2 dengan geng UU,
jarang pergi sana..
tapi bila pergi lama jugak.
ada beberapa orang kawan dapat kat situ..


untuk mira- selalu saya pergi anda takde kat bilik.
baru 3 kali pergi sbnrnye.HEHE.


khawarizmi,
ada seorang tersesat.
xjauh jugak, boleh je pergi tengok2.

yang kawan2 rumah sewa.
pernah pergi sekali je.
tu pun sebab ade member rapat kat sana..
:)





to make story short.
i hate teaching.
seriously,
i haaaaattttttttttttttttttttttttttteeeeeeeeeeeeeeeeeeeee teaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaachiiiiiiiiiiiiinggggggggggggg!

the end.










i promised with not much of picture in this post,
but at the end,
takde gambar langsung. sorry.
bluetooth xjadi and ..usb tertinggal dekat unisza.

for those who are going to be a teacher trainee at Sk seberang takir.
.
well, you are lucky :)






Saturday, September 29, 2012

so, practicum is over,
im home.
will update this later,
im not so well.
and later update on semester 5 review, let me tell you,
no much picture to be uploaded. i didnt take many..

Monday, September 3, 2012

Diari hidup seorang 'student teacher' -part 8

sape sekolah kerajaan. mesti tahu benda ni..
ehee.

semalam budak2 ni tnjuk dekat saya yang dorang dapat ni

okay, susu!!!! 
maaf susah nak baca.hak3..

rindunya,
teringat dulu2..
rela tak makan nasi untuk beli susu ni, padahal takda la murah mana. excited je lebih, smpai sekolah mnengah pun g2 lagi.


van milo bila pulak nak mai..ehee.


Sunday, September 2, 2012

the life as..me























Wednesday, August 15, 2012

al-maun 4:5

sangat takut bila baca tafsiran surah al-maun ayat 4-5.
sungguh,
itu solat yang lalai.
lalai..
tak khusyuk..

rakaat ke berapa pun boleh terlupa.
solat lengah-lengahkan.
kata ustazah. rela lipat baju dulu, setel hal lain, bru nak solat.
sambil solat, sambil teringat something.
aduhh..
takutnya..

'tiang' agama pun kita boleh buat main-main.....


Tuesday, August 7, 2012

Diari hidup seorang 'student teacher' -part 7

wooohooo..

say, its exam week.
yabedabeduuuu!!
and i am so damn rite happy !
hoho..

im not the one who's going to take the test,
no need for me to read the book.
nope.. no need for that,,
i will go to school just to sit or monitor the pupils...
and the most important part is..
i dont have to do the lesson plaaannnnnnn..whooooohooo..[some said -lesson note]


that was this morning and last week thought.

well. not now.
rite now, im bored likeeee............lalalalala..i dont know what to do.
and actually,
i dont have any class to monitor..
kak wan said, she forgot to put my name into the schedule. so...
it means i just need to sit at my space, and wait for her to come to me and give me any relief...[if in case that particular teacher absent or whatsoever]
...kalau ada lah,
but for today, none.
i didnt go out..
i didnt walk..
i didnt go anywhere...

its going to last until this thursday.
im relieved i brought the laptop.
if not for sure i will be dead bored.
i cant play with the kids,
cant tease them.
cant disturb them during their free time..

but with my spare time
im thinking of doing some social service,
i didnt yet send the card to the staff..
maybe i'll do it tomorrow. insyaAllah.

and maybe, i should do something beneficial, something useful, something that is worth the day...
and of course,
not playing games.. [cant resist but im trying to refrain the nafs]



Monday, August 6, 2012

Apa yang istimewa?? #nuzulQuran#..

salam.
cerita ni saya dengar masa perhimpunan sekolah.
cikgu Zainuzi yang cerita.
dia ajar sains :) tapi gaya macam ustad2.. osem :D

ok.
dia kata cerita ni, dia dengar kat masjid...masjid apa pun tak ingat la namanya.[sy xingt nm masjid tu]
dia kata lagi, masa mula-mula dengar, dia buat tak endah je, wat derk je.
tapi last-last tu, baru dia rasa tersentuh, saya ni, nak ceghite balik memang tak reti, tapi saya suka cerita ni, jadi nak kongsi dengan kawan-kawan semua, maaf kalau ada yang tak faham, bahasa berbelit, aduhh, ampun....


...
Alkisahnya...
/ ada seorang lelaki, dia baru balik dari satu tempat ni, nak balik rumah dia.. kena lalu kawasan kubur..masa lalu kat kawasan tu, dia ternampak satu kubur.. kubur tu bercahaya... waaaahh..dengan perasaan takutnya, laki tu pun balik rumah, [kalu saya pun takut gak], tapi sebelum tu, dia sempat la tanda kayu kat kubur tu, sebab dia fikir, mesti kubur tu ada keistimewaannya..mesti ada kelebihan kat mana-mana tuan kubur tu buat yang mana orang lain tak buat ...

so, ke-esokkan harinya,
dia pun melawat la kubur tu balik.
cek nama and pergi survey,
sapa tuan kubur tu,
...
dipendekkan ceghite,
dia pun sampai la ke kampung si mati tu..
saya tak ingat la pulak macam mana dia boleh
jumpa rumah yang meninggal  tu,
rasanya ketua kampung yang bagitahu..

...
sampai kat rumah tu,
dia ketuk and bagi salam..
maka keluarlah seorang perempuan,
petani..
itu isteri kepada si mati,
dia tak ada anak...

laki tu pun tanya kat perempuan tu,
"siapa suami awak..?"
perempuan tu kata..
suami dia orang biasa saja,
seorang petani yang miskin macam orang lain jugak..

lelaki tu tak puas hati,
dia tanya lagi..
dia suruh perempuan tu fikir...
perempuan tu kata takda apa-apa pun ...

pastu lelaki tu tanya..
"apa perkara  yang awak nampak dekat suami awak yang kebiasaanya dia lakukan?..."


perempuan tu pun fikir lagi...
kemudian dia teringat suatu perkara....

kata perempuan tu,,
"setiap malam suami saya akan mengambil quran dan membelek-belek quran tu, kemudian dia akan menangis kat quran tu...dia sungguh menangis sambil berdoa - Ya Allah, kau ampuni la kejahilan  dan kebodohan diriku kerana aku tidak pandai membaca ayat-ayatMu ini..."     [lebih kurang macam tu la doanya]

tersentak dengan cerita perempuan tu,
lelaki tu pun minta ditunjukkan naskah quran yang suami perempuan tu selalu pegang..
masa belek-belek quran tu,
memang dia nampak ada banyak kesan -kesan air mata yang jatuh.....
dia pun ucap time kasih kat perempuan tu..

dan pergi..[sy xingat ending.huu, tapi point nak cerita dah selesai]



pengajaran cerita ni..?
walaupun anda tak reti baca quran, takde sebab untuk anda tak pandang/sentuh langsung quran tu.. 
tengok quran dapat pahala taw.
kalau tak pandai , kita belajar,
kalau pandai kita ajarkan.
saling-saling lah..
mari..  :D






p/s: saya memang tak kreatif bab bagi tajuk, nasib tak tulis, "petani miskin kubur bercahaya"--- macam tajuk cerita hidayah[indon] kat tv3 setiap hari jumaat tu pulakkk haha. spoiler giler.


Wednesday, August 1, 2012

bulan ni.

Ramadhan..
rasanya..
bulan terindah dalam hidup kami sekeluarga..
dah lama..tak rasa begini..

selain dari Allah hadiahkan pada kami Sity Aisyah..
Allah juga hadiahkan kami , yang aku rasa..mama and baba sangat gembira + terharu...
bila semuanya kembali semula..


alhamdulillah..


semoga semua dalam redhaMu..


jum tunjuk rasa gembira syukur dengan buat orang lain gembira juga. :)

Sunday, July 29, 2012

Diari hidup seorang 'student teacher' -part 6

sebelum class.
saya buat phone silent..



sejam lepas tu..

2 missed calls.
Dr.Rosemala


....

she's trying to reach maryam. but maryam, gave Dr. the wrong number.[a mistake]
so Dr called all 3 of us. but unfortunately.. semua buat silent...


berdebarr lee..
tomorrow, if she's going to come and observes me,,
its going to be 3IA.


Saturday, July 21, 2012

my way

i didnt talk much about my problem..
the feeling.

so when i writes here or anywhere.. its just my own way to relieve the tension and the stress.

its okay for you to ask, cause i know, the tension in the head, it goes through the face then the act...and obviously you can see it. It is the urge to know... but note this...i might not give you any answer... i will not tell if there is no need for me to do it.
not important for other, you cant solve it,no need for you to know.









Saturday, July 14, 2012

buah.

malam ni party kat bilik, makan durian.hua3.. 4 biji yang sungguh bermakna.  :)
k.Sah (ustazah sekolah yang hantar xdi)


p/s: minggu ni asyik makan buah jee.. haha.
semalam mama baba hantar buah mache [kuini'] , mintak sebijik ngan budak buah seto [ setui]
nti nk mintak p.ipin kaitkan buah mangga kat sekolah..wakakaka..
nak panjat sendiri @ suh budak2 panjat macam teruk sgt pulak..hua3...

semalam, kesian kawan2 minum teh o perisa ubat gegat.. huuhuhuhu.mlm ni xde air dh kt bilik.

Friday, July 6, 2012

Diari hidup seorang 'student teacher' -part 5

Guru besar saya sangat baik. 
rasa segan dengan dia.
sanggup tolong kami fotostat and cari bahan untuk letak dalam report.
huuuu..


.
jap lagi berlatih aerobik . dpn p.hase. 
1M1S
this Tuesday.



Sunday, July 1, 2012

before.

aktiviti waktu lapang/bosan.
saja-saja gatal tangan..
ok, x, kawan-kawan saya memang suka kaler2..








p/s: maryam punya xhntr lgi.haha


ok everyone, ni gambar pantai kat tok jembal, sekarang kalau pergi tok jembal rase sedih je, mungkin sebab dah 'membesar' kat sini, tengok pantai  tiap2 minggu bila pantai kena tambak, ada rasa kurang kat something. tak tahu kenapa.

Thursday, June 21, 2012

Diari hidup seorang 'student teacher' -part 4

mereka tak tahu, betapa kepala aku sakit,
hati aku runsing.
mereka tak tahu.. tapi hakikatnya, tiap kali aku fikir tanggungjawab ni,
air mata aku mengalir..

masalah nak mendidik manusia2 kecik sangat 'menensyenkan' aku.
bukannya aku tak mahu.
tapi bila aku fikir tentang masalah dalaman tu,
hati aku berat,
apa guna aku ajar budak-budak yang takde kena mengena pun dengan hidup aku,
bila orang dekat pun aku tak boleh nak jaga.

bila ada program 'sharing moments' ngan madam sally takdi, aku yakin aku tak sedih sebab sekolah tu, sekolah tu takde masalah untuk aku, layanan dia baik, aku je yang masalah,
yang buat aku sedih mungkin sebab cerita-cerita kawan-kawan aku..
tambah pulak dengan masalah kat rumah... yang aku berat hati sungguh. tak tahu nak buat macamna.. huh..

mereka tak tahu, dan aku tak rasa aku nak bagitahu,
walau aku rasa ada yang dah perasan..
biar mereka tahu sendiri, dan aku tak mahu nak jelaskan.
cukup setakat tu.


aku dah tak tahu macamana nak bantu, sampai aku buat tak tahu walau jiwa aku tertekan,
tapi aku sedar,
ada yang lagi tertekan dari aku.
tanggungjawab tu besar..
amanah dari Tuhan.
bagi pinjam sekejap aku dah tak mampu nak handle.
banyak aku bagitahu,
banyak aku tak yakin,
dan banyak aku rasa aku tak akan boleh... aku tak boleh nak sedapkan hati aku,
macam tak ada guna aku buat...
kalau hati aku asyik fikir macam tu.

bila madame sebut teaching from the heart, lagi lah aku sedih. hati aku dah lain. tak boleh ni..


Wednesday, June 20, 2012

Diari hidup seorang 'student teacher' -part 3

baru pas cycling, sorang-sorang. dorang taknak ikut, sebab buat keja lain. ada yang *pengsan*pasal penat kat sekolah.

okay.
baru dapat jadual mengajar.
taak confirm lagi, tapi insyaAllah la..

balik sekolah takdi jam 3lebih, pasal ade meeting..
kesian kat member2 satu van, kena tunggu. huhuhu..



Monday, June 18, 2012

Diari hidup seorang 'student teacher' -part 2

seriously, nak control budak2 ni sangat mencabar.
dapat 2 kelas relief takdi. alhamdulillah i think,
kalau tak dapat, saya rasa minggu depan mungkin baru tahu macam mana rupanya keadaan dalam kelas..
penat memang penat. nak bagi mereka focus susah. nak kena 'tarik' mereka bagi dengar kita tu yang susah sikit,
tapi,, saya harap semuanya okay.

mungkin esok baru dapat jadual mengajar.
hari sabtu kena gi program gotong royong. harap2 bas datang amek pagi sabtu tu.
bilik guru best! :)


p/s: gambar mahu upload tapi takde kesempatan lagi [malas sebenarnya]

Friday, June 15, 2012

Erk...

assalamualaikum,

..

pukul 8.lebih lepas isya' takdi, Maryam mai bilik..
pastu ajak jumpa member,
kata ok je, bukan buat apa tu dalam bilik ..
member katanya..
bila tanya sapa dia taknak jawab,,,
pastu..masa dia dah nak bagitahu,
cakap kat dia takpe jee, biar surprise sikitt..eh.

katanya, jumpa kat blok Khalid,
so, dalam kul 9 lebih tu kami dua pun sampai la sana,
ish,
berdebar jugak [walaupun teman maryam jee,haha]
bila kol, rupanya member tu dah sampai lagi awal [dia memang kat sana dah]
tapi dia kat dalam blok lecturers tuu,
pastu dah jumpa salam2 la kan,
rupanya, member tuu,,senior maryam ni, [katanya bukan kawan sekolah, anak murid ustaz , ape tahh]

lepas tuu, cakap2...menyampuk sikit-sikit..
tiba-tiba, kakak tu ajak masuk bilik lecturer , ustazah katanya,
adeeeii, tak nakkk..
saya nak duduk kat luar je, biar maryam dan kakak tu je masuk.
tapi kena tarik jugaaaaaakk..

masa nak masuk bilik lecturer tu, terpandang nama dekat depan pintu
Syarifah Hamadiah, kalau tak silap..
tengok muka,
macam kenalll..
waah,
berdebar,
ustazah tak kenal pun saya dan maryam,,,

pernah nampak ustazah ni,
masa gi farabi,
ada tazkirah pasal wanita solehah bidadari syurga kot [satu tu je yang g, wahaha]
punya la malu,
tapi wat cool,
sebab tak kenal kan..

dalam bilik ustazah, ada sorang lagi kakak,
namanya K.Muna,
bila taaruf2 ,
rupanya senior sekolah dulu,
tapi batch dah jauh sangat,
dia dah umur 26..


kat dalam bilik,
macam2 ustazah bagitahu,
huhuhu,
banyak la kena atas muka sendiri.

antaranya pasal, bila minum guna tangan kiri,alasannya sebab, tangan kotor nak pegang gelas guna tangan kanan,
ustazah kata, kenapa, gelas bahagian luar xleh nak basuh kee, minum kat bahagian luar gelas ke..macam2 lagi arrrrr..waaaa ..

pastu pasal hati-hati tak bertaut apa tah,
dia cakap, orang gi kat majlis ilmu,
kenapa masyarakat still macam ni,
rosak..
sebab,
bila gi dengar apa2, tak amalkan..
tak nasihat orang, tahu sendiri je,
dia cakap bila sebut nak tolong agama Allah,
maksudnya kat situ,,,
kita kena saling tegur menegur la kalu ada yang salah,
bukan buat tak nampak,
camtu kot maksud dia.

pastu dia citer pasal sorang lecturer yang baru masuk Islam..
huu, sedih dengar .tapi penuh pengajaran.


eh, banyak lagi sebenarnyaa...walaupun kejap jumpa,
banyak dia bagitahu, kadang-kadang lawak, kadang-kadang ishh,, rasa sendiri ....macam tu lah..tapi betul la semuanya..



note : petang takdi kuar, ingat nak ikut gi hospital zahirah, huhu, ada orang pernah janji nak bawak saya pergi sana, tapi tak tercapai ni, rasanya, ikut keadaan sekarang, mungkin tak mungkin dah dengan dia, dengan orang lain mungkin. =S

Thursday, June 14, 2012

Diari hidup seorang 'student teacher' -part 1

she said, we are the public figure.




p/s: PBS next week....... duhh..

Tuesday, June 12, 2012

ni sape?

it was during my first day in the workshop when i received a call,
i didnt pick up the phone for i put it in silent mode, so i didnt hear that.
during the recess time, thats when i realized i got one miscall from a number,
the number looks kinda familiar to me, but it doesnt ring the bell,
i thought it was my friend's number, when i asked Bi to check her phone's contacts,
the number isnt in her list.
so i give a call,
using the S-fone,
i didnt topup my maxis for almost 2 months already,
even the SOS finished already because i desperately need to use it like 2 weeks before the sems' start.

when i dial the number ,
it is a man who answer the phone,
whats funny was,
i didnt remember the voice,
so i talk to him with the Kuala Lumpur dialect/slang..err.. kononnya.
all the phone's contacts are lost along with the last phone.

when i asked who ,
he didnt answer that but instead said he is my 'old lover' from Pulai chondong, my school,
of cos no,
he insist himself saying the same thing over and over again,
then i said,
nevermind because i wanna go eat.
i'll investigate later on.haha

then he said 'komputer',
one word that reminds all things.

it is my cikgu, the MJ, our MrJali..


huhu
sangat rasa bersalah bila cikgu yang kol kita kan,
kita anak murid tak de nak kol pun..huhuhu


Saturday, June 9, 2012

ho yeaahhhhh!

Assalamualaikum..
and hello people,
already check the room's number,
what room, what block,
tho,
i didnt expect to get the same block again..
it feels like..em, i dont know


ok whatever then.
here, i would like to share on the book that ive read during my holidayyy..

yeayy,
ok,



Hard To Get by Jessica Fox. one of the book ive bought like years ago, but i didnt read it that time, this story, two words, sex and scandal, a story about a divorce women, fall in love with someone else, a late 30 reaching 40 years old.. i dont like this book very much but there's some good part of it, emm.. like,, err, even u are old, someone still like u, so beware, wakakaka,, no.. what i means is, there's no time limit for love and u will never know when ur heart beat for it until u feel it. waaa..-




Forget About It by Caprice Crane . another book ive bought along with the hard to get, same publisher, little black dress, this time, the story quite funny,err not so funny but almost enough to give me a good laugh over it, em, it is about a girl who fake her amnesia becoz she wants to start the new life.. i wish for the other ending actually, but this is a good book to be read.



Belajar Dari Perang Uhud-strategi menghadapi kekalahan karya Hepi Andi Bastoni- a book that tell us the reason of our lost in the war, the book although already translated from the indonesia language to malay language, still make me a little bit confuse, only a little, maybe because some words used i dont think its in bahasa.. but the book is a must read one, lot of religious lessons are told inside it,  the writer doesnt only tell us the story about the war[why, how comeeee] but the wisdom, the lesson that came along it.. if u like to read another history book, then read that book.. full of motivation, and make me think a lot.




Salahudin Ayubi karya Abdul Latip Talib. the book i borrow from my brother, there's alot of book written by that author in this house, but thats the only book ive read by him so far.heheheh..this book, tell us about Salahudin,his early life, how then he become the sultan, khalifah, how he rule, the command he gave, the idea/strategy he used -most of them are  Rasulullah S.A.W's strategy ..and how he actually can conquer the jerusalem again,i like this book very much that when i read it, i hope that our prime minister also can be like him....inspiring, full of encouragement. do read it.



LIfe in rewind by Terry Murphy - another true story, this book was given to me years ago but i didnt read it, i did read it but i didnt finish it that i read it again this holiday- its about the mental illness that a boy get during his childhood, not knowing why, but he knew that something is totally wrong with him, the OCD- obsessive compulsive disorder , its about how he was trapped and cant move even one inch feared someone he loves will die because of him..and if he really need to move, talk, or even breath, he will need to do it again backwards and that with alot of control/counting.. a very sad story , can make u cry, i did cry.



Have A Little Faith by Mitch Albom- actually, this is not a book that i read during the holiday, but even before it, still i wanna share it cause this is one of my all time-favorite-author. hehe..this is another true story written by Mitch, lot of life lesson, this time, it is not about his teacher, but the jewish's rabbi. how he almost forgot the childhood moment,  how he left the religious life because he afraid of someone will look at him with fear in the eyes,,until he was given a job[more to be asked] to deliver the rabbi eulogy.he started to go back again to his old village looking for the answer.this is about how he lost his faith and got it back. very inspiring



only 5 books during the holiday, not many. but i think its okay than nothing. heheh.
safe journey, great life. be happy.


nota : saya nak praktikal bukak sem ni. risau giler ar, almaklum la takot salah ajar, kalau ikut pengalaman sendiri, memang saya sebenarnya lebih percaya cakap cikgu-cikgu kat sekolah, so kalau salah ajar, aduh beratnya rasa.. semoga baik2 belake.


Friday, June 8, 2012

article tu best.[Guide to Facebook Arguments] do read.


Guide to Facebook Arguments (and online ridiculousness in general)

It's a shame that such incredible tools of spreading knowledge and building enlightening discussions such as Islamic Forums, Message Boards, group E-mail threads, Twitter feeds, and Youtube comment threads instead descend into embarrassing hotbeds of heated fights and countless hours of wasted time. And of all these online mediums, the biggest culprit of all is Facebook.

baca selanjutnya kat sini.



comment saya:
betul la tu, kadang-kadang niat kita nak berdakwah boleh menyimpang.
macam xde keje lain dalam dunia ni selain dari dok gaduh2 benda yang xhabes,
tak, saya tak kata tu salah, betul la tu, nak dakwah. tapi kalau dah tiap2 masa hati tak tenang tunggu reply dari orang tu, [lebih kepada provoksi] kan dah lain tu..sampai berjam2 tuu...
and see, masa tu, niat kita betul ke nak bagi kebenaran, or just..nak bagi hati kita puas??

facebook, created by the jewish, benar kita akan gunakan senjata mereka untuk kalahkan mereka, tapi ingat, alpa sikit, hancur semua, jangan sampai rugikan diri sebab benda-benda kecik, cth : post status dakwah, niat asal nak dakwah la, betul. xsalah. tapi bila niat dan rasa hati dah menyimpang...sangat rugi, niat selain untuk Allah, tak ada nilai disisi Dia.., dapat like byk. then, hati rasa bunga, oh common laa.. -nak disable option untuk like kat facebook memang tak boleh, hati-hati, mungkin ni sengaja dorang buat untuk rosakkan kita.

kita sedia maklum,
penyakit hati yang paling menakutkan ialah ujub,[bagi saya]
orang tak tahu isi hati kita,
kita dok perasan sendiri,
kalu sombong or ria' tuu, orang nampak, and still boleh tegur kita,
kalu ujub..haiihh..

mintak dijauhkan..nauzubillah min zalik.





and, kata brother Hilal, facebook ni ibarat rumah,kalau nak tegur apa-apa yang memalukan/salah, kalau boleh, inbox la, xsusah.


note :
Niat Mark Masa mula-mula buat fb tu pun dah salah, nak stalk orang, and see, dah berjaya dah dia, cakap apa benda yang kita tak tulis dalam tuu, segala2nya boleh tahu.

saya xnk cakap sapa2, saya cakap sendiri je. ni ingatan untuk diri.. yang baik amek, yang buruk xpayah.

nota lagi : blog pun samaaaaaa....................................

Tuesday, June 5, 2012

Wahhhh!!

wahh,
sebenarnya nerves tahap gaban nak balik unisza,
but in other aspect,[of course not practicum]
i just cant wait to be there..!!

this things does not relate with any people,
its not bout, i miss u, i miss you not,
no.
not you,
not anyone.

so peeps,
dun get excited with no reason coz 
u dont hv any reason to get excited over this stupid personal post


just me,
myself.

wanna check on something, waaah!
sangat menakutkan,
tpi xsabar.
giler laah.


gmbr2 pasport

xtahu letak manaaa..wuwuuw,
ada gmbr tqah, ade gmbr k.su sama dalam tuu.





Sunday, June 3, 2012

kalau saja..

kalau boleh, mahu saja aku ada disana, temani dia, kalau boleh mahu saja aku tukar rasa hati itu, biar aku sorang saja yang rasa kehilangan itu.tapi aku sedar, aku pun takkan mampu nak tanggung sorang-sorang, tapi ya Allah, lihat dia sedih, hati ni lagi bertambah2 rasa sedihnya..

Ya Allah, rasa ini tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata.

sebaknya rasa kat dada ni...






even if it takes my life to give,
let me see the smile on your face..........
please...
it hurts like hell
to feel like this.


dont wanna see another tear.............................coming from you.
cause i know, it flows through the pain that you have felt.










i dont even know why do i feel like this.
sakit..kat dada..

Friday, June 1, 2012

The Memory.

there will be a moment in our life,
when the heart and the mind are battling against the past.
the things that had already happened.

it wont be easy,
for everything that we didnt do, and for the thing that we already did.
there was a regret,
there is nothing that we could change.
the thing is,
its over and now we are living in the present.

for the fight that we do, and for the fight that we missed,
there's nothing we could do except to just forget about it,

people come and people go,
everyday ..
and we knew that, all of us, soon if not later will die too..


for the thing that we said, and for the thing we didnt..
it wont be easy, i know, it hurts, to just forget about it,
then we tend to change it,
creating the new memory,
but we do know,
that it wasnt true.
bcoz,
there's nothing as time machine..
no backspace,
no delete button.
the memories,
they exist,
in the deepest part of the brain.
we just want to forget about it
but we can't..



we hate what we remember and what we not.
the memory
it was the past,
and the future we are leading..
depends on our present.


to forget is hard,
but..
there is thing that are much harder than it.
it is to forgive ourselves.


for the person, whom i truly miss,
either the living or the dead.
there's a time in my life, 
when i want to change whatever the mistakes,
but i knew, that i cant.
i dont want to forget.. neither you,
nor the memory itself.
but there are things that i regretted.
things that i did and things i did..not..
im sorry.





for the things we didnt say, we didnt fight, and we didnt do,
for the things we said, we had fight over, and for the things that we did..
its over now,

just forgive ourselves, will ya?



Friday, May 25, 2012

saja nak share.

Bilik dah seminggu bergelap, lampu rosak.
kalau dilihat, tak ada tanda-tanda yang baba akan baiki atau ganti dalam masa yang terdekat ni,
nak harapkan anak dia ni, lagi la jauh panggang dari api, 
kalau setakat 'setatar wat hal' kejap2 boleh lah main ketuk-ketuk dengan batang penyapu, ni apa masalah pun tak tahu,
harus diganti lah mungkin.
Masuk maghrib je, terus gelap gelita..
Sekarang pun saya menulis dalam gelap. haha, kadang-kadang silap juga taip.



[baru pas makan, dan bilik sangat nyaman, wahh, suasana tidor yang cukup selesa.. ]

ngantok laaah .


Wednesday, May 23, 2012

kenapa bersekolah???

salam,
minta tolong respon ya?
apa sebab sebenar kita kesekolah kalau kita dimana-mana pun boleh belajar?
harap dapat balasan jujur dan ikhlas.
tak kisah jawapan apa pun.

sangat-sangat penting, terima kasih. tolong ya?

kalau tak mahu cerita sini, boleh inbox ke eraz1405@yahoo.com


Monday, May 21, 2012

arigatou gozaimashita!


Era, try pakai ni.”  kata mama sambil hulurkan aku dua helai kain, masih berbungkus dalam plastik.

eh, warna putih?.” aku pelik sebab aku tak pernah pesan belikan tudung warna putih.

ambillah, takde lagi kan?

takde, hehe..” jawab soalan sambil tersengih-sengih macam apa dah..

Mama beli tempat sama lagi ke?.

ah, ahh, takda tempat lain dah yang jual tudung labuh, situ je ada.” balas mama sambil tenung aku pakai tudung.

Mula-mula aku try pakai tudung hitam, ni tudung labuh warna hitam yang ke-empat aku pernah ada,
Yang last sekali yang masih ada dengan aku sekarang pemberian kawan aku, namanya shakirah, tudung-tudung lain sebelum ni, aku tak tahu pergi mana dah.. hilang tanpa jejak, eh. Pelik la… warna hitam je jadi gini.. mungkin sebab colour warna ni je aku selalu pakai, sebab tu sampai hilang. Haha.

harga berapa ni ma? 17 ringgit lagi ke?.” aku Tanya sebab aku nak tahu, sebab last sekali aku beli harga dia 17ringgit.

dah naik seringgit, rm 18 dah.” jawab mama.

Aku ingat dulu, mula-mula aku beli tudung kat sana, harga dia 15 ringgit. Tiap-tiap kali cuti sem mesti aku singgah kedai tu,, kalau bukan beli tudung, beli jubah.. tapi cuti ni, aku tak pergi mama je pergi singgah kedai dorang tu, em bukan kedai pun, kat pasar isnin tempatnya, tiap-tiap hari isnin ada la dorang berniaga kat sana, dekat dengan masjid, aku ingat lagi, dorang pernah kata, port tu best, sebab alang-alang berniaga, boleh dengar orang bagi tazkirah/ceramah kat masjid tu..em... kedai betul dia aku tak tahulah pulak kat mana, tak pernah Tanya pun. Ehee..

Aku ingat lagi, masa first-first ‘terjumpa’ kedai ni..tahun berapa pun aku tak ingat dah..

penat cari tudung untuk budak ni, takda tempat lain..alhamdulillah kat sini ada.” mama mulakan perbualan dengan makcik tu..

em, untung jual tudung macamni, dah banyak fesyen tudung keluar zaman sekarang tapi tudung labuh masih orang cari, tak ketinggalan zaman pun.”  

Aku dengar sengih sahaja, tak reti nak jawab apa, biarlah mama dan makcik berpurdah tu saja yang berbual.

“ada jual sarung kaki tak? err, warna hitam dan koko..?” Aku ingat nak beli sarung kaki jugak, sebab yang ada dah lusuh sangat dah, ada yang dah takde dengan pasangan dia dah, warna je sama.ahaaha..

ada, ni haa..handsock nak?.” sambil hulur sarung kaki, sambil tu tawarkan aku beli handsock.

Aku geleng kepala tanda tak mahu.kemudian tiba-tiba mama cakap dekat makcik tu yang aku jenis yang tak pakai handsock.ahhaha..

Kenapa tak pakai?.” Makcik jual kain tu Tanya aku

entahlah, rasa tak best macam ada benda melekat je” sebetulnya aku tak pernah pakai pun.ahaha.memang kakak-kakak mostly acik lah yang selalu beli handsock, kami panggil stonge, stoking tangan, tapi aku tak pakai, kat sekolah pun tak perlu, sebab lengan baju sekolah dah berbutang, macam tak perlu semua tu.

Lepas dah siap cakap-cakap, mama pun bayar harga barang-barang yang kami beli tu, masa nak ambil plastik barang, tiba-tiba …

Nah. Ambil ni, pakai nanti.” aku tengok makcik berpurdah tu masukkan sesuatu dalam plastik.

apa tu?.” pelik mestilah kena Tanya.

handsock, nanti pakai ni, makcik bagi” jawab makcik tu sambil senyum, walaupun tak nampak mulut tersenyum sebab berpurdah tapi dapat cam bila mata berubah Nampak manis.

Aku senyum and cakap terima kasih, tak tahu nak kata apa dah..
..
Start dari haritu, aku pakai handsock, walaupun tempoh nak try pakai tu lama jugak, tapi akhirnya, bila try, ternyata best jugak, rasa lagi tertutup aurat tu. Ehee.

Sampai harini, handsock tu masih ada walaupun takda pasangannya, simpan buat kenangan sahaja.
Sekarang, aku dah terbiasa pakai stonge a.k.a handsock ni, kalau tak pakai rasa macam tak complete je, ,  
-saya la yang rasa macam tu, taktahu la orang lain camna-, tapi ada masa, kadang-kadang aku tak pakai jugak, lagi tak best bila tak pakai handsock masa nak present apa-apa kat depan, rasa macam nak balik bilik masa tu jugak. Ehehe..

Terima kasih dekat makcik tu. J -
Err, time kasih jugak kat shakirah bagi tudung kaler hitam.
Sangat-sangat suka! J untuk keduanya.
Alhamdulillah.


p/s : sebetulnya, aku tak pandai pun bahasa jepun, yang arigatou tu aku tahulah terima kasih maksud dia, tapi sebab aku tak pasti gugle jugak, hihih, dan apa yang aku dapat arigatou gozaimashita ni maksudnya "Thank you for that" 

penerangan pasal tu : dekat sini

p/s lagie: sebenarnya dialog dalam loghat kelantan , dialih loghat bagi memudahkan pembacaan.huuuhu..

notaKaki: maaf kalau format penulisan salah, huhuh, harap dibetulkan kalau nampak silapnya. tQ


Saturday, May 19, 2012

rumah of the apes. versi.luar rumah jeee..

masuk kali ni, dah 3 kali kena 'serang' dengan beruk,
yang first, biasa2 je, tahun lepas kot, yang kedua n kali ni.. macam agak ganas dorang ni..
sebenarnya, kami pun tak pasti apa apa tu, beruk?ungka, kera..monyett...
first2, semua pun kami panggil beruk.muahha,

tapi bila gugle gambar beruk, rupanya, ekor beruk pendek, kera panjang.. agaknya.. kera lah kot.


gambar tak jelas. ada atas pokok betik sebelum kemudian pokok patah.. ish2. dah 2 batang tumbang masuk yang ni..

ceritanya, haritu, bila 'kera' [anggap jela kera] ni datang haritu, kami buat2 tak tahu je, sebab ingatkan lutong, kalau lutong,memang dah biasa main2 kat kawasan rumah kami, tapi kalau kami keluar, dia takutlah.. kali ni, x, kami lambailah kat kera tu, *ada ke main2 lambai.. cehh,,lagi dekat dia mai, rupa dia pun tak comel sangat.. menakutkan..
tiba2..datang lagi ramai, aiyoo.. macam troopers tuu.. gayanya  mcm nak menyerang rumah ni,, menyelinap celah2 pokok, kejap datang dekat, kejap jauh sikit.. yang tak boleh blah, kera ni, dia tak takut kat kami yang perempuan.. cizz lagi, bila mama k.long,n saya acah2 dorang, lagi datang dekat adalah, siap berdiri lagi.

seram woooo..garang muka dia...

bila ilham keluar baru lah dia terkejut, lari, tapi xlama, pastu datang lagi, waaaah..
ajak gaduh nih.
*ive got feeling, we are kinda need new home* >ilham tiru dialog battleship..ehee.dalam BS, ckp planet, not home. haha.ok off topic*


so, lepas kejadian haritu, baba kol perhilitan, dalam seminggu jugak baru dia nak mai, masa tu, kera2 dah takda, lutong pon dah xmai rumah sekarang, tak tahulah kenapa. jumpa hutan baru kot..[rumah saya dekat2 dengan hutan, sebelah je hutan tebal*


perhilitan datang pasang perangkap, baru je pasang, first mai, tak leh buat apa lagi..
jadi hari ni, perasan, lepas balik dari MADU* nama tempat* takdi, baba g cek belakang rumah, eh.
ada seekor, kecik je,
baba pun g la bagi pisang, kesian la, takut lapar.. kena kurung kan..

lepas tu,, tiba2 keluar la sekor2, ramai jugak..
dorang dah lama perhati rupanya,
tunggu nak wat serangan hendap je.
wakakak..
lawak2..
tapi alhamdulillah sempat lari..

pastu, baba kol kawan dia, suruh datang tembak. kami memang tak kuar rumah dah, kalau kuar pun jaga2 lah.. baling iron board *yang dh rosak* kat kera tu, lari dia, sambil bunyi2..bisingggg..


p/s: kawasan rumah dah macam zoo, bunyi bising kera plus burung2 terbang, comel jugak..ahaaa.. tapi menakutkan.

p/s2: sapa nak kera kecik tu.ameek laaa...ahahhhaha..


four basic personality types

so funny,
even more funnier when u actually know which one are you..
haha,


so what are yours??


notaKaki: one of the video we watched during our camp, kami belajar tentang ni. :)
lawaaakkk2

>> think u know me well,, which one am i?

Thursday, May 17, 2012

HUSM .lagii...

bila baba ajak saya dua hari lepas untuk gi spital teman solihin, [ade appointment]
saya memang tak mahu..
tapi last2 saya pergi jugak.

oh solihin, tolonglah bagi kakak kamu ni rehat, atleast, a day for me???  [mata bersinar2]
memangla dia tak bagi.*menangis*


jadi ni citer nye pagi takdi, eh, dah pukul 1.25 pagi..jadi ini cerita semalam..:)

tapi kali ni, mama n baba ikut sama,
Aslam pun [ sbb die nk g cek gigi]
baba kata hari ni [merjuk kepada semalam] hari guru, tapi die tak dapat gi, sebab kena bawak adik g hospital..

masa kat HUSM, baba bawak aslam g klinik gigi, dia suruh sy bawak solihin g klinik kanak-kanak,
mama ikut sama, tapi mama kat belakanggggggg..kena tinggal, budak tu lari2..

tengok kat signboard, xde plak tulis wad kanak-kanak,,
suruh plak solihin yang tunjuk jalan..
baba kata, jalan xsama mcm yang pergi haritu.[dh lupe pun jalannye haritu]

so, memang ikut solihin jep, xde la hundred percent, kejap2 tengok belakang, tanya mama betul tak, mama angguk je,
dasat solihin, ingat jugakk..[dah memang bertahun2 dok ulang mai sini jee]

tapi masa odeway nk masuk selekoh, ada plak orang jual CD,
trpakse la alihkan perhatian dia ngan buat2 tanya macam2,, main tutup2 mata, menari2..erk..

lepas dah masuk lorong tu. lorong ni, maka sampai la kami,
pintu belakang,
pastu g la daftar,
kat luar..

dia tulis.
"klinik pakar pediatrik"
patutla xde tulis kanak-kanak,
apa maksud pedatrik pun xtahu..

lama gak tunggu nak panggil nombor tu..
tiba-tiba..
ada doktor pelatih pergi dekat solihin,
salam ngan mama,
tanya pasal adik.

memang prosedur die la kot..

solihin ni berapa? [soalan dia.]

taklama pun die interbiu solihin sebab adik dah start bosan, jadi dia sambung borak ngan mama je,
lagipun,mesti kakak tu tak faham pun.[die suh kami -saya n solihin]panggil die kakak, nama apa tkthu..huhuh]

solihin bosan, blaah camtu je,,ceess..



oh , lupe nak cakap,
aslam  tak jadi g cek gg sebab,
hari rabu n khamis,
khas untuk orang tua jee..

errk..kih3.jangan marah.


woi, budak kecik jelah![ ayat jeles]




kat sana ada satu bilik,
namanya,
bilik permainan..

mainan budak kecik,
asyik ajak saya main sama.
tapi malas nak masuk,
sebab pakai kasut,
klu sandal ke,
senang sikit,
malas sungguh[alasan]


dah kena panggil.
kena g bilik no 3,
sy pon ikut sama,
sebab solihin pakse. >.<

..
harini, ada appointment pasal thyroid solihin,
doktor tnye mcm2 ,makan ubat tak..
bla..bla..bla..

adik..aduh, xsanggup rasa nak stay dalam tu..
xperlu pun naik atas katil, die je gediikkk!
solihin berlakon mati,
trpakse la sy brlkon sm,
ada sorang doktor, sorang nurse, mama, baba, and 3 orang doktor pelatih dalam tu..
muahaha..
aarrrhh,,solihin sungguh!


bestnye, boleh try main..

solihin kacau dorang ni, sambil amek notes, sambil gelak2..har3..

taraaa, ni die 'kakaknyaa'!

TQ sebab layan adik!
doktor-baik.

..

lepas cek,
adik kena amek darah,-[dua kali cucuk jarum sebab dia tarik tangan.]

xdapat nak snap picture dh,
bettri dh empty..

hehehe


p/s : kami siap ajar satu gaya tangan kat doktor2 tu tu..hehehehe..