Monday, August 6, 2012

Apa yang istimewa?? #nuzulQuran#..

salam.
cerita ni saya dengar masa perhimpunan sekolah.
cikgu Zainuzi yang cerita.
dia ajar sains :) tapi gaya macam ustad2.. osem :D

ok.
dia kata cerita ni, dia dengar kat masjid...masjid apa pun tak ingat la namanya.[sy xingt nm masjid tu]
dia kata lagi, masa mula-mula dengar, dia buat tak endah je, wat derk je.
tapi last-last tu, baru dia rasa tersentuh, saya ni, nak ceghite balik memang tak reti, tapi saya suka cerita ni, jadi nak kongsi dengan kawan-kawan semua, maaf kalau ada yang tak faham, bahasa berbelit, aduhh, ampun....


...
Alkisahnya...
/ ada seorang lelaki, dia baru balik dari satu tempat ni, nak balik rumah dia.. kena lalu kawasan kubur..masa lalu kat kawasan tu, dia ternampak satu kubur.. kubur tu bercahaya... waaaahh..dengan perasaan takutnya, laki tu pun balik rumah, [kalu saya pun takut gak], tapi sebelum tu, dia sempat la tanda kayu kat kubur tu, sebab dia fikir, mesti kubur tu ada keistimewaannya..mesti ada kelebihan kat mana-mana tuan kubur tu buat yang mana orang lain tak buat ...

so, ke-esokkan harinya,
dia pun melawat la kubur tu balik.
cek nama and pergi survey,
sapa tuan kubur tu,
...
dipendekkan ceghite,
dia pun sampai la ke kampung si mati tu..
saya tak ingat la pulak macam mana dia boleh
jumpa rumah yang meninggal  tu,
rasanya ketua kampung yang bagitahu..

...
sampai kat rumah tu,
dia ketuk and bagi salam..
maka keluarlah seorang perempuan,
petani..
itu isteri kepada si mati,
dia tak ada anak...

laki tu pun tanya kat perempuan tu,
"siapa suami awak..?"
perempuan tu kata..
suami dia orang biasa saja,
seorang petani yang miskin macam orang lain jugak..

lelaki tu tak puas hati,
dia tanya lagi..
dia suruh perempuan tu fikir...
perempuan tu kata takda apa-apa pun ...

pastu lelaki tu tanya..
"apa perkara  yang awak nampak dekat suami awak yang kebiasaanya dia lakukan?..."


perempuan tu pun fikir lagi...
kemudian dia teringat suatu perkara....

kata perempuan tu,,
"setiap malam suami saya akan mengambil quran dan membelek-belek quran tu, kemudian dia akan menangis kat quran tu...dia sungguh menangis sambil berdoa - Ya Allah, kau ampuni la kejahilan  dan kebodohan diriku kerana aku tidak pandai membaca ayat-ayatMu ini..."     [lebih kurang macam tu la doanya]

tersentak dengan cerita perempuan tu,
lelaki tu pun minta ditunjukkan naskah quran yang suami perempuan tu selalu pegang..
masa belek-belek quran tu,
memang dia nampak ada banyak kesan -kesan air mata yang jatuh.....
dia pun ucap time kasih kat perempuan tu..

dan pergi..[sy xingat ending.huu, tapi point nak cerita dah selesai]



pengajaran cerita ni..?
walaupun anda tak reti baca quran, takde sebab untuk anda tak pandang/sentuh langsung quran tu.. 
tengok quran dapat pahala taw.
kalau tak pandai , kita belajar,
kalau pandai kita ajarkan.
saling-saling lah..
mari..  :D






p/s: saya memang tak kreatif bab bagi tajuk, nasib tak tulis, "petani miskin kubur bercahaya"--- macam tajuk cerita hidayah[indon] kat tv3 setiap hari jumaat tu pulakkk haha. spoiler giler.


0 melangkah: