Sunday, October 28, 2018

WINDSCREEN MYVI 2016 PECAH BERDERAI : TUKAR CERMIN MURAH

assalamualaikum, lama tak menulis dalam ni.

Lokasi kejadian pecah adalah di Sri Kembangan.
so aku tak boleh bawak balik kelantan. incase kena saman ke apa ke.
kat area sini ada banyak sangat pilihan untuk servis tukar cermin kereta. case aku, cermin depan yang pecah. kereta myvi tahun 2016.

ada banyak kedai yang aku survey, rata rata bagi rate harga RM350-RM420. untuk original double layer cermin. 

antara kedai yang aku survey:

Dr Cermin : RM420
Dr Windscreen -2 tahun warranty. : RM420 original, RM370 (bukan ori tapi dah tinted terus)
Bengkel2 biasa yang provide servis tukar cermin : RM350. 

Dr Windscreen dan Dr cermin ni ada banyak franchises, sangat reliable la bagi aku.

tapi yang menarik, member aku terjumpa satu kedai ni, website dia lawa. ada franchise kt dua tempat, puchong dan shah alam. harga dia bagi lagi murah. Siap percuma tinted yang 8inci kt depan tu. 
katanya original, double layer jugak. so aku akan pergi tengok besok. harini ada kelas. tk sempat.
jap lagi aku share nama kedai.

Updated:

Aku dah tukar cermin depan.
total loss : RM320
what I received?
1) original double layer windscreen
2) free inch tinted
3) free wiper (after 5 star rated)- optional

kata brother brother bengkel tu, warranty 3 years bukan untuk crack/pecah tapi kalau bocor, masuk air ke apa ke boleh datang service kat dorang. cara kerja mereka memang Nampak smooth je sebab dah professional kan, Nampak kemas je letak gam semua. staff pun super friendly. sangat teratur.
macam kat service Perodua.. ada service advisor, mechanic dan bahagian kewangan.


KEDAI : BEST AUTO WINDSCREEN
LOKASI PUCHONG (KINRARA)
ADA BRANCH KAT SHAH ALAM



BOLEH TENGOK WEBSITE : BESTAUTOWINDSCREEN

Aku rasa most of our concern is whether cermin double layer ni original as what he said. So staff tu bagitahu, cermin ni memang original, tapi dorang jual murah tak ambil mahal, I don't know why, dia tak bagitahu kenapa.

so perbezaan dia:


original from date of purchased in 2016

cermin ganti dari best auto windscreen



perbezaan dia simple, nombor siri sebelah SN tiada di cermin yang baru. bila aku tanya dia cakap "every batch windscreen akan produce different code logo" we can always go to Perodua to check and confirm if this windscreen is original or not. So kalau korang tengok logo windscreen tu boleh tau tak tu original ke tak?
aku tak pergi cek pun. Bila dia cakap tu, legit la kan. Anyways, kalau pergi service perodua nanti I will ask.

so that's all, bila berlaku kejadian macam ni..tenang..survey dulu bengkel. Banyak sangat bengkel boleh pilih nak dekat nak jauh, nak murah atau nak harga standard. Nak tukar yang tak ori pun boleh. Suka hati la, kereta korang.
ni bukan kereta aku so.. kena ganti betul la. hehe. lagipun, baik amek yang original terus la..

okay bye. harap bermanfaat.





No comments: