Friday, April 20, 2012

its morning...but whatever! give me 5 minutes moreeee!!!

kisah subuh yang tidak bersambung..
sebenarnya, saya tak taw nak panggil apa, subuh yang takda sambungan..
subuh yang terhenti..ah.apa2lah, yang penting nak citer pasal subuh ni..

ok,
1.2.3

perasan tak..  

dalam banyak-banyak solat fardhu yang kita buat 5 kali sehari semalam tu.. 
subuh jer yang tak bersambung..?

mula dengan zohor ye..[senang nak wat pusingan,hehe..., katanya, zohor ni solat pertama yg nabi buat? betul ke?]

zohor waktu dia start dari gelincir matahari ...

pastu waktu zohor abes bila masuknya waktu asar ..
bila waktu asar berhenti, itu tandanya masuk waktu solat maghrib.. nak tahu macamna.. 
bila matahari terbenam...

maghrib walaupun pendek je masanya..ianya tetap bersambung dengan isya'..
lepas habis maghrib terus masuk isya'.. 
[cahaya merah2 kat kaki langit hilang tu tandanya dah masuk waktu isya'.]

isya' waktu nya paling lama..sepanjang malam waktunya dan tamat waktu isya' bila masuknya subuh..


dan cerita tentang subuh.. subuh, dia tak bersambung dengan zohor..
waktunya abes bila matahari terbit...


..



sedar tak kawan2..
kalaulah Allah buat subuh kita tu bersambung dengan zohor..agak2 pukul berapa kita nak bangun ea?
kalaupun tak sampai zohor. mungkin kita harapkan.. "ya Allah tolonglah panjangkan sikiiiit lagi 
waktu subuh tu..sampai pukul 9 tak pe dah.ngantok giler ni.."

agak2 apa jadi kat kita ni ye..?

ayam dan kebanyakan binatang.. fitrahnya, mereka bangun tidor dan keluar mencari rezeki
bila terbitnya matahari..

ye.. pagi2 lagi binatang2 ni dah bangun cari rezeki..
tapi kita sebagai manusia ni.. Allah ciptakan kita lagi mulia dari tu, 
lagi marveles dari ayam2 and segala binatang semua ni. kita kan pemimpin..
Allah tentukan solat kita awal2 lagi, sebelum terbit matahari lagi kita dah bangun,
bersih diri[wudhuk] solat semua,
supaya nanti kita tak disamakan dengan binatang2 ni..

masa kita bangun tu,
dorang sedap lagi tidor dalam reban..hutan..etc.etc..tapi kita, 
kita dah mulakan aktiviti kita lagi awal dari dorang,
hebat kan perancangan Allah :D


jadi, pagi takdi anda macam mana?
lepas jam loceng berbunyi, 
lepas mak kejut..
lepas dengar azan subuh..
ada mintak 5 minit lagi..?

gagagaga..segan nak mengaku, tapi saya ada je menaruh harapan kat 5 minit tu..


dan kadang2..
ada satu masa, sebab 5 minit tu, 
kita terlepas subuh kita haritu..







0 melangkah: